sekwencje rytmy edu blue-sky

Rytmy

Rytmy (sekwencje)

Rytmy wymienne nazywane sekwencjami doskonale ćwiczą nasz mózg. Rytmy to nic innego jak pewna regularność mogą być dwu-, trzy-, czteroelementowe lub mogą mieć więcej elementów (to znacznie trudniejszy wariant). Można powiedzieć, że w świecie matematycznym regularność jest bardzo ważna, jest jej tam dużo.

 

Dlaczego warto ćwiczyć rytmy z dzieckiem? Znalazłam wspaniałą odpowiedź:

„Warto więc zająć się kształtowaniem dziecięcej zdolności
do dostrzegania regularności rytmicznych.
Łatwiej będzie dziecku zrozumieć świat,
  w którym życie,
a także uczyć się matematyki”1

 

Zasady:

układamy linearnie, czyli układamy w linii, w sposób równomierny, czyi układamy (porządkujemy) element po elemencie,

– układamy i odczytujemy od lewej do prawej strony, ponieważ w Polsce powszechny jest kierunek pisania i czytania od strony lewej do prawej. Działanie to jest istotne, by dziecko utrwalało prawidłowe nawyki ruchowe związane z kierunkiem czytania oraz pisania.

stopniujemy trudność – rozpoczynamy od układania tylko dwóch elementów, jeśli dziecko opanuje pracę z dwoma elementami, proponujemy trzy elementy,

kolejność wprowadzania materiału:

 * elementy tematyczne (przedmioty lub obrazki np. elementy świąteczne),

po opanowaniu prawidłowego układania rytmów proponujemy kolejne:

 * elementy atematyczne (figury geometryczne lub symbole),

 * językowe (samogłoski, sylaby, wyrazy lub całe zdania),

– dziecku przygotowujemy tylko tyle elementów ile jest potrzebnych, jeśli dziecko doskonale opanuje rytmy można pominąć tę zasadę.

 

Wyróżniamy rytmy:

– wzrokowe,

– słuchowe,

– ruchowe.

Dziś skupię się na rytmach wzrokowych.

 

Zaczynamy? Jak pracować?

 

Etap pierwszy – odwzorowanie

Ułożyłam wzór, zadaniem Wojtka było odwzorowanie go na taśmie.

sekwencje rytmy edu blue-sky

ssekwencje pomoce Blue-sky

Kolejny przykład:

sekwencje pomoce edu blue-sky

Trochę trudniej, Wojtek odwzorowuje pod linią (bez taśmy).

Teraz odwzorowuje w pionie – to jest również bardzo pożyteczne doświadczenie dla dziecka.

sekwencje pionowe rytmy blue-sky

Etap drugi – Odczytywanie i kontynuowanie

Ułożyłam rytm, który Wojtek ma kontynuować (zazwyczaj rozpoczynam rytm np. gwiazda – lizak (to pierwszy element rytmu), gwiazda – … tu zaczyna kontynuować dziecko).

blue-sky sekwencje pomoce edukacyjne

Rytm tu: gwiazdka, niebieska bombka – została otoczona pętelką, by Wojtek ujrzał tę sekwencję (tak robiliśmy na początku lub kiedy sekwencje były dłuższe np. składały się z czterech elementów).

sekwencje rytmy kontynuowanie blue-sky

 

Etap trzeci – odczytywanie i uzupełnianie brakujących elementów rytmu

Ułożyłam cały rytm, po czym wyjęłam jeden element. Wojtek odczytuje cały rytm, nazywa brakujący element, uzupełnia puste miejsce, po czym kończy odczytywanie pozostałych elementów.

Wyjęłam jeden element i tylko ten element Wojtek ma do wyboru (pierwsze próby).

sekwencja rytm Blue-sky

Do uzupełnienia jest jeden element, ale do wyboru są już dwa. Który pasuje?

Sekwencje rytmy matematyka

Prawda, że wspaniałe i łatwe?

Jednak mi czegoś jeszcze brakowało, pracy całej ręki, a szczególnie dłoni. Połączyłam układanie obrazków z układaniem kul na desce sekwencyjnej oraz z kodowaniem, które informuje, że dany np. kolor może przedstawiać dany element – tu kolor np. kolor niebieski przedstawia niebieską bombkę  (kolor bombki jest ułatwieniem dla dzieci oraz początkowym etapem przygody z kodowaniem).

Deskę sekwencyjną podzieliłam gumką recepturką jest to podpowiedź dla Wojtka, gdzie dana sekwencja się kończy, a gdzie zaczyna (można pominąć dzielenie gumką recepturką).

deska do sekwencji blue-sky

sekwencje deska blue-sky

Połączyłam deski, by uzyskać jedną długą.

deska sekwencyjna blue-sky

Uzupełnianie rytmu: Czego brakuje?

sekwencja deska blue-sky

Świąteczne rytmy 😉

sekwencje deska od blue-sky

 

Cudne symbole świąteczne, z którymi obecnie pracujemy (i które bardzo sobie ulubiliśmy) firma  Blue – sky udostępniła na swojej grupie MATERIAŁY DODATKOWE – BLUE – SKY TU.

Jest to dodatek świąteczny do pomocy terapeutycznych i edukacyjnych z oferty firmy.

Pozdrawiam serdecznie, Wiola

 

1 E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli., Wydawnictwo szkolne i pedagogiczne, Warszawa 1997, s. 33.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *